Czwartek, 17 Sierpnia 2017
Rekomendacje

JAPOŃSKA MOC OCZYSZCZANIA

Japoński kosmetyk rozpoczynający rytuał pielęgnacji twarzy.

OLEJKI DLA MIĘKKIEJ SKÓRY

Delikatny balsam do ciała, który zawiera pielęgnujące olejki. Zapewnia głębokie, 24-godzinne nawilżenie. Sprawia, że skóra staje się nawilżona, gładka i promienna.

NOWY REWOLUCYJNY PRODUKT DO STYLIZACJI WŁOSÓW

Technologia Omegaplex® zastosowana w linii wykorzystuje ten kompleks, aby chronić włosy przed uszkodzeniami w trakcie koloryzacji.

Serwisy


Aktualności

2016-01-20

Jaki podatek od handlu?

W piątek ministerstwo finansów ma przedstawić projekt ustawy o podatku od handlu. Resort finansów rozważa dwa warianty podatku, oba z dwiema lub trzema stawkami podatkowymi. Urzędnicy nie chcą mówić ani na temat stawek, ani wysokości kwoty wolnej, która ma być związana z podatkiem, bo wszystkie warianty są jeszcze przeliczane. Różne organizacje zrzeszające handlowe podmioty lobbują za najkorzystniejszymi rozwiązaniami dla ich sektora. Mali sklepikarze i sieci handlowe z polskim kapitałem zrzeszeni w Polskiej Izbie Handlu i Forum Polskiego Handlu chcą możliwe szerokiej progresji. FPH proponuje, by było siedem progów, z których najniższy wynosiłby 0,1 proc. i dotyczyłby firm mających od 12 mln zł obrotu rocznego. Najwyższa stawka - 4 proc. - byłaby liczona od 10 mld zł obrotu. Z kolei Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji opowiada się za stawką liniową (0,5 lub 0,4 proc.). Według POHiD w ten sposób uniknięto by zarzutów o dyskryminację, a prosty w formie podatek łatwiej byłoby egzekwować. Ale i w tej grupie widać różnice interesów. Sieci hipermarketów nie są przeciwne progresji, ponieważ ich obroty są o połowę, a nawet więcej mniejsze niż dyskontów. Liczą, że uda im się uniknąć maksymalnych stawek. A stawka liniowa obciążyłaby je tak samo jak dyskonty, czyli ich największego konkurenta. (źródło: „Dziennik Gazeta Prawna”)
 

O tym, jak zabezpieczać interesy rodzimego handlu rozmawiamy z Marzeną Gradecką, właścicielką Polskiej Grupy Drogeryjnej i prezes sieci Jasmin.
 

Czy pomysł opodatkowania wielkich sieci to krok we właściwą stronę do ochrony interesów mniejszych podmiotów? 
Opodatkowanie handlu wielkopowierzchniowego to realizacja deklaracji wyborczych PIS, która ma na celu osiągnięcie dwóch celów. Pierwszy to cel budżetowy, drugi to wyrównanie szans małego handlu w stosunku do wielkiego. Małe i średnie przedsiębiorstwa handlowe to na ogół rodzime firmy rodzinne oraz spółdzielnie. Obie te formy w Europie są wspierane i chronione. U nas w ostatnich dwudziestu latach, były one zdecydowanie dyskryminowane. Idea wyrównania szans wydaje się wiec i słuszna, i korzystna. Oczywiście jest ona przede wszystkim wynikiem braku zabezpieczenia interesów, choćby Skarbu Państwa,  w momencie nieograniczonego otwarcia naszego rynku u progu transformacji, czyli ćwierć wieku temu. Nie umiem więc jednoznacznie powiedzieć, czy jest to krok we właściwą stronę. Wolałabym, aby inaczej zabezpieczać interesy rodzimego handlu. Skuteczniej, a przede wszystkim znacznie wcześniej. 
 
Jakiś przykład tej dyskryminacji?
Dyskryminacja polskiego handlu w ostatnim 15-leciu to temat na dłuższą rozmowę. Temat dobrze może zobrazować wymiana doświadczeń przy okazji prac wspomnianego Zespołu reprezentującego większość rodzimego środowiska kupieckiego z pół milionem zatrudnionych. Na pytanie, czy ktoś z obecnych kiedykolwiek uzyskał choćby złotówkę dofinansowania z UE wszyscy się zdziwili i zgodnie orzekli, że handel polski ze wsparcia unijnego był generalnie od samego początku wyłączony. Oczywiście mimo szeregu prób i starań, bo od zawsze cierpiał on na brak kapitału. To jest również całkowicie zgodne z moimi doświadczeniami. Rozwój musiał się zawsze opierać na drogim kredycie bankowym. Przykładów jest oczywiście więcej. Generalnie branża handlowa w omawianym okresie nie była ulubieńcem władzy. I to obojętnie czy naszej, czy europejskiej.
 
Jakie stawki przy określonych progach wydają się Pani najrozsądniejsze?
Zespół  Roboczy przy Parlamentarnym Zespole ds. Wspierania Przedsiębiorczości oraz Patriotyzmu Gospodarczego, w pracach którego mam zaszczyt uczestniczyć przedstawił propozycję siedmiu stawek progresywnej skali podatkowej, od zera do 3.5 procent. Wiem, że są też inne propozycje, ale nasza wydaje się być brana najpoważniej pod uwagę. Jak ostatecznie będzie wyglądał projekt ustawy, na ten moment nie wiadomo. Ja popieram oficjalne stanowisko Zespołu oraz zaproponowane przez niego stawki.
 
Czy powinna obowiązywać kwota wolna i do jakiej sumy obrotów? 
Zaproponowana przez Zespół kwota wolna od podatku dotyczy obrotu do 12 mln rocznie na jednym NIP. Tym samym praktycznie cały handel tradycyjny ma być wolny od nowej daniny. W szczególności nie powinna jej podlegać dystrybucja drogeryjna.
 
Czy uda się Pani zdaniem wyjąć franczyzę z tego podatku?
Jestem prawie pewna, że franczyza uniknie opodatkowania. 
 
Jak ocenia Pani skłonność do merytorycznej dyskusji strony rządowej?
Na obecnym etapie oceniam ją wysoko. Na spotkanie 8 stycznia ku ogólnemu zaskoczeniu poza zapowiedzianymi wicepremierem Mateuszem Morawieckim i ministrem finansów Pawłem Szałamachą, przybyła również premier Beata Szydło. Zdaniem mojego Zespołu było to pierwsze w ostatnim ćwierćwieczu spotkanie rządu z tak szeroką reprezentacją środowiska kupieckiego. Wydaje się, że sam fakt nieskrępowanej niczym dyskusji w obecności najwyższych czynników decydujących o gospodarce oraz to, że polski handel znalazł się w obrębie zainteresowania mediów, jest cenne, bo otwiera forum do dalszych dyskusji i podejmowania określonych działań.  
 
Czy polski handel tradycyjny wymaga Pani zdaniem mocniejszego lobbingu?
Bez skutecznego i stałego reprezentowania interesów polskiego kupiectwa będzie ono w dalszym ciągu oddawać pole, aż do absurdalnego końca.
 
Często używa Pani takiego ładnego, choć nieco archaicznego we współczesnym języku biznesowym, określenia „polskie kupiectwo”…
Uważam, że to rzeczywiście określenie ładne i mocno związane z polską tradycją. Moja rodzina ma udokumentowane dzieje kupieckie sięgające Polski rozbiorowej. Jej członkowie należeli do Lwowskiej Kongregacji Kupieckiej. U nas, na Kresach, Polacy skutecznie rywalizowali w tej dziedzinie z Ormianami i Żydami. Handel ,wbrew pozorom, mamy w genach. Niestety dyskryminująca polityka zaniechań w tej sferze gospodarki sprawiła, że prawdopodobnie obecnie jesteśmy jedynym tak dużym krajem w Unii Europejskiej bez dominującego własnego organizmu handlowego w obszarze FMCG. Niemcy mają swoje sieci, Francuzi swoje, Norwegowie swoje, Anglicy swoje, Finowie swoje, itd… Tylko my mamy być skazani na obcy dyktat w tak kluczowej sferze? Wydaje się , że jest pewna wola dalszej rozmowy o polskim handlu ze strony rządzących. Wydaje się też, że Zespół nasz jest zdeterminowany, by kontynuować swoje prace nawet po zamknięciu kwestii podatku od handlu.  W naszym stanowisku już zawarliśmy konieczność rozpatrzenia kwestii ustawowego ograniczenia udziału w rynku pojedynczej sieci, a na spotkaniu w Radzie Ministrów padł z naszej strony wniosek o sprawdzenie, czy możliwy 30% udział Rossmana w dystrybucji drogeryjnej (2016) nie powinien podlegać rozpatrzeniu przez UOKiK z urzędu?  Wracając do poprzedniego pytania: zarówno dla przetrwania, ale też rozwoju (oby!), polski handel potrzebuje bardzo silnego "zdrowego lobbingu" oraz tych, którzy chcą o kwestiach jego dotyczących na serio rozmawiać. Może wreszcie nadszedł ten moment? Nie ma jednak co oglądać się na innych. Kupcy, czy handlowcy powinni wspierać siebie nawzajem. Świadomie edukować i siebie i swoje otoczenie oraz wspierać się każdego dnia poprzez własne wybory konsumenckie.
 



Nowości masowe

NIVEA CREME & OIL PEARLS

Żele pod prysznic NIVEA CREME & OIL PEARLS to kombinacja intensywnej pielęgnacji dla skóry i rozpieszczenia zmysłów.

BARWA HIPOALERGICZNA

Nie od dziś wiadomo, że kosmetyki bazujące na składnikach pochodzenia naturalnego mają wyjątkowe właściwości pielęgnacyjne dla naszej skóry.

AA Beauty Primer 360° STROBING

AA Beauty Primer 360° STROBING to pielęgnacyjna baza przedłużająca trwałość makijażu i rozświetlacz w jednym.

Magazyn Kosmetyki


Newsletter


O portalu | Reklama | Zespół | Polityka prywatności | Mapa serwisu created by Visualteam

Magazyn Kosmetyki na facebook